Trendy social media 2020

przez Kamila Walerysiak

Miniony rok przyniósł sporo zmian w mediach społecznościowych. Masowo przenosiliśmy się z przeglądania feedów na oglądanie Stories (zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku), Instagram rozpoczął testy w ukrywaniu liczby polubień pod zdjęciami, LinkedIn właśnie przeżywa drugą młodość, a niezaprzeczalnym królem wśród młodzieży, jeśli chodzi o social media okazał się Tik Tok. Co czeka nas w 2020? Jakie trendy zdominują rynek i czym zaskoczą nas internautów?

Social Media dla ecommerce

W 2019 roku byliśmy świadkami stworzenia tzw. super aplikacji: Facebook połączył się z Instagramem oraz Whats Appem. Dzięki takiemu, zespolonemu ekosystemowi możemy mówić o niewątpliwie dużym plusie zwłaszcza dla branży ecommerce.

Zarówno Facebook, jak i Instagram to miejsca, którę wywołują w odbiorcy potrzebę zakupu. Pokazują, czego potrzebuje lub czego chce. Ten sposób to nic innego jak impulsywne wywoływanie potrzeby posiadania, poprzez promowanie produktu (rzadziej usługi) na jednym z kanałów,  czy to za pomocą kampanii płatnych, czy postów organicznych. Aby jednak takie działanie przyniosło zamierzony cel, jakim jest zakup, należy umożliwić użytkownikowi realizację potrzeby niemal od razu.

Dlatego też Facebook wprowadza szereg usprawnień już istniejących narzędzi oraz dodaje nowe, które będą wspomagać bezpośrednią sprzedaż z poziomu aplikacji. I tak rok 2020 będzie rokiem spod znaku zakupów w social mediach.

Marketing precyzyjny   

Nie jest to nowość, ponieważ wzrost tego zjawiska można zaobserwować od kilku lat wraz ze wzrostem dostępnej technologii. Ten punkt niewątpliwie łączy się z pierwszym. Jako użytkownicy oraz przede wszystkim klienci jesteśmy coraz bardziej świadomi, zarówno jeśli chodzi o proces zakupowy oraz same produkty. Dlatego nasze zapytania są bardziej precyzyjne, konkretne i dopasowane. W mediach społecznościowych szukamy już nie tylko informacji, ale też opinii i możliwości wyboru.

Dzięki temu w 2020 marketerzy zwrócą większą uwagę na poszukiwanie nisz, w której mogliby przedstawić maksymalnie spersonalizowany pod użytkownika content. Oznaczać to będzie wzrost niektórych mniej popularnych serwisów społecznościowych oraz zainteresowanie nano i mikro influencerami, których grupa odbiorców z pewnością jest wyselekcjonowana i skonkretyzowana. 

Sztuczna inteligencja

Zdecydowanie rok 2020 będzie rokiem dla ecommerce. Poza precyzyjnym targetowanie i nowymi możliwościami sprzedażowymi czeka nas rozkwit sztucznej inteligencji (AR). Niektórzy użytkownicy Instagrama oraz Snapchata już mieli możliwość przetestowania “przymierzenia” produktów na sobie. Jak na razie taka funkcja jest dostępna, jedynie dla ograniczonej kategorii produktów, ale z pewnością w niedługim czasie doczekamy się rozszerzenia tego na inne branże. 

Jeśli mowa o sztucznej inteligencji nie można pominąć tu roli, jaką odegrały i wciąż będą odgrywać chatboty. Możliwości są naprawdę nieograniczone! Automatyzacja to przede wszystkim, oszczędność czasu, a jak wiadomo czas, to pieniądz. Dlatego, jeśli jeszcze nie korzystasz z chatbota, warto zastanowić się nad jego wdrożeniem. Należy jednak pamiętać, że każda nawet najbardziej zaawansowana technologia wciąż wymaga ingerencji człowieka. Aby więc produkt spełniał swoją rolę, pamiętaj o jego jak najlepszym spersonalizowaniu. 


źródło: virtualrealitytimes.com

Video marketing 

Wystarczy przejrzeć swojego newsfeeda na Facebooku, by wiedzieć, że obecny rok, będzie stał pod znakiem wideo. Przestajemy czytać, na rzecz oglądania. Tę regułę potwierdza fakt coraz szybszego rozrastania się aplikacji typowo przeznaczonych do dodawania krótkich form wideo (Snapchat i Tik Tok) oraz popularności już dostępnych narzędzi takich jak Instagram Story i Facebook Story. 

Mikro i nano influencerzy 

Influencer marketing już na stałe wpisał się do strategii promocji wielu firm. Jeszcze do jakiegoś czasu był on przeznaczony głównie dla bardzo rozpoznawalnych marek i wielkich graczy. Jednak teraz ma się to zmienić. 

Ogromną siłę przebicia zyskują nano i mikro influencerzy. Mniejsza liczba folowersów pozwala na znaczniejsze sprecyzowanie grupy docelowej, a co za tym idzie dopasowanie przekazu, produktu oraz promocji dużo lepiej niż przy milionowych zasięgach. Korzyścią, która zdecydowanie przemawia za wykorzystaniem mikro influencerów w swoich kampaniach, jest dużo mniejszy koszt takiego działania niż przy wykorzystaniu osób z milionami obserwatorów. 

Rok 2020 to czas, kiedy dużą rolę w social mediach będzie odgrywać ecommerce oraz wszelkie udogodnienia dla tego sektora. Pierwsze skrzypce grać będzie również wideo, a popularność Tik Toka rośnie z dnia na dzień. Dużą uwagę należy także poświęcić mniejszym influencerom. To oni mogą stać się siłą napędową marki.