Analiza konkurencji – 5 narzędzi wartych polecenia

przez Kamila Walerysiak
analiza_konkurencji

Identyfikacja oraz monitorowanie obecnych i potencjalnych konkurentów danej branży to niezbędne działanie niemal każdej firmy. Warto wiedzieć co obecnie robią nasi rywale, w jaki sposób pozyskują klientów i jak działają. W obecnych czasach największa rywalizacja ma miejsce w wyszukiwarce Google. To tam toczy się bój o pierwsze miejsce w wynikach search. Aby dostać się na sam szczyt, niezbędna jest odpowiednia optymalizacja witryny i słów kluczowych. Z tego samego założenia wychodzi również Twoja konkurencja. W jaki sposób możesz sprawdzić działanie innych graczy Twojego rynku? W tym pomoże Ci analiza konkurencji. Poniżej przedstawiamy 5 pomocnych narzędzi do sprawdzenia działań SEO Twoich rywali z branży.

Google Keywords Planner

Swoisty kombajn do analizy słów kluczowych zarówno swoich, jak i konkurencji. Aby rozpocząć działanie z planerem słów kluczowych Google, należy założyć darmowe konto Google Ads. Chcąc przejrzeć witrynę konkurencji, wystarczy wybrać opcję poszukiwania nowych słów kluczowych za pomocą frazy, witryny lub kategorii. Po wprowadzeniu adresu url Google zaproponuje powiązane słowa kluczowe. Łatwość obsługi sprawia, że jest to idealne narzędzie do szybkiej analizy konkurencji.

Ubersuggest

Ubersuggest to sporych rozmiarów narzędzie do analizy i dopasowywania słów kluczowych. Jednak to nie wszystkie jego zalety. Dodatkowo program podpowie Ci jakie inne słowa kluczowe pasujące do Twojego zapytania, przedstawi wykres pokazujący częstotliwość wyszukiwania na podaną frazę w skali roku, podpowie tematy na pokrewne tematycznie artykuły, a także poda średni koszt kliknięcia (CPC). A to wszystko zupełnie za darmo! Strona Ubersuggest sama w sobie nie jest dostępna w polskiej wersji językowej, ale podczas wpisywania interesującego słowa, możesz zaznaczyć odpowiedni język, który Cię interesuje i w tym języku otrzymasz propozycję słów kluczowych pasujących do adresu strony Twojej konkurencji.

Ahrefs

To narzędzie, któremu analiza konkurencji nie straszna. To jego główne przeznaczenie. Ahrefs umożliwia sprawną identyfikację wielu słów kluczowych, ogólnej tematyki strony czy konkretnego artykułu. Warto również przeszukiwać tzw. frazy long tail  połączone z adresem url konkurenta. Narzędzie wskaże nam nie tylko odpowiednie podstrony witryny, ale również opowiadające do zapytania frazy.

Jednak to nie jedyne możliwości Ahrefs. Jego najważniejszą funkcjonalnością jest analiza linkowania. Daje nam to możliwość śledzenia stron, które linkują do podanej przez nas domeny (swojej lub konkurenta). Oprócz analizy słów i linkowania narzędzie umożliwia nam dodatkowo analizę popularności niektórych części serwisu w social mediach.

analiza konkurencji

Semstorm

Kolejny program przeznaczonych głównie do analizy działań konkurencji w sieci. Narzędzie pozwala sprawdzić, dzięki jakim frazom widoczna jest strona Twojej konkurencji w wynikach wyszukiwania i wyznaczyć te najczęściej wpisywane przez internautów. W Semstorm znajdziesz raport, który umożliwia Ci analizę konkurentów widocznych na Twoje słowa organiczne. Dodatkowo narzędzie wskaże relatywnie nowe serwisy, których nasycenie frazami jest zbliżone do domeny podstawowej, a także wskaże zestawienie fraz aktywnych dla rywala, ale jednocześnie – nie dla badanego, podstawowego serwisu. Po użyciu zakładki “Pokaż słowa konkurentów” Semstorm wskaże frazy, które zostały odnotowane w serwisie konkurencyjnym, ale zignorowane w bazowym.

analiza konkurencji

Semilar Web

Pracę z narzędziem Semilar Web warto rozpocząć od porównania wydajności Twojej strony ze stroną Twojej konkurencji. Bezpłatna wersja programu oferuje również porównanie w postaci rankingów: krajowego, światowego i dla danej kategorii oraz wgląd do źródła ruchu sieciowego na danej witrynie. Na tej postawie możesz określić, czym różnisz się od konkurencji w kwestii pozyskiwania odbiorców na Twojej stronie. Program posiada także płatną wersję, w której możesz analizować takie działania konkurencji jak: wyświetlenia, content, odbiorców, aplikacje mobilne, czy media społecznościowe.

Analiza konkurencji to jeden z głównych zabiegów, które należy podjąć przed rozpoczęciem działań dotyczących pozycjonowania naszej marki. Dzięki analizie danych takie „podglądanie” konkurencji daje nam także możliwość sprawdzenia słów kluczowych, które mogą być atrakcyjne też  dla nas oraz zrozumienie działań rywali w obszarze wyszukiwarki i tego, jak  my możemy z tego skorzystać.