15 darmowych narzędzi dla każdego marketera

przez Kamila Walerysiak

W pracy marketera czasem bywają momenty kiedy musisz zamienić się w grafika, zmierzyć się z konwertowaniem plików, przeanalizować dane, czy znaleźć inspirację dla kolejnego artykułu. Z pomocą przychodzą darmowe narzędzia online. Poniżej przygotowaliśmy 15 bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie, z których korzystamy często lub sporadycznie.

1.Image Color P icker

Spójność identyfikacji wizualnej dla danej marki lub produktu jest bardzo istotna. Jedną z jej ważniejszych części jest jedność jeśli chodzi o kolorystykę. Image Color Picker to świetne narzędzie umożliwiające sprawdzenie kodu HTML danego koloru. Łatwość w obsłudze to zdecydowany atut serwisu. Wystarczy załadować zdjęcie z komputera lub podać adres URL strony internetowej, z której chcemy uzyskać kolor i po załadowaniu kliknąć na interesujący nas obszar. Program automatycznie podaje kod danego koloru wraz z rozgraniczeniem na trzy podstawowe barwy w formacie RGB.  Idealny kiedy czasem musisz zabawić się w grafika.

2. PDF to Image

To narzędzie to wybawienie, jeśli chodzi o możliwość przekształcenia plików do PDF. Dostępne rozszerzenia na, które możemy zmienić załadowany plik to: PDF – DOC, PDF – DOXC, PDF – Text, PDF – JPG, PDF – PNG,
XPS – PDF, JPG – PDF, oraz połączeniem kilu osobnych plików PDF w jeden. Prosty i przejrzysty! Jednorazowo można załadować 20 plików do konwersji.

3. Tinypic

Udostępnianie zdjęcia, czy grafiki nie może być łatwiejsze! Wystarczy załadować obraz z komputera lub wpisać adres strony, a program automatycznie udostępnia go na swojej platformie. Dzięki takiej opcji uzyskujemy przede wszystkim kod HTML, który możemy na przykład wstawić bezpośrednio do kodu strony internetowej. Dodatkowo tinypic daje możliwość, aby udostępnić naszą grafikę na forach lub panelach dyskusyjnych poprzez kod IMG, adres URL do umieszczenia zdjęcia w mailach oraz bezpośrednie łącze na potrzeby układów. Stare ale jare!

4. 1001 Fonts

Jedno z najpopularniejszych narzędzi w sieci, jeśli chodzi o darmowe czcionki. Zapewne przemawia za tym fakt, że w swoich zbiorach ma aż 10 000 pozycji. Interfejs witryny jest bardzo intuicyjny. Na stronie główniej wystarczy zaznaczyć interesujące nas kategorie: od retro, napisów 3D, czy nawet stylu lat 90, aż po czcionki na hallowen, wpisać tekst i wybrać z pośród dostępnych propozycji. Niewątpliwym atutem narzędzia jest możliwość zmiany rozmiaru, czy koloru tła. Bezpłatna rejestracja pozwala na dodawanie do ulubionych wybranych fontów, czy korzystania z forum.  

5. Convertio

Prawdziwy kombajn jeśli chodzi o konwersje plików. Do wyboru mamy wszystkie, dostępne formaty obrazów, wideo, dokumentów, ebooków, plików audio, prezentacji, czcionek i wektorów. Obsługa programu jest banalnie prosta, należy załadować plik, następnie wybrać jego obecny format oraz format docelowy. I już! Maksymalnie możemy przekształcić do 20 plików. Dodatkowo program oferuje również optyczne rozpoznawanie znaków (OCR). W tym przypadku obsługiwane formaty plików to: PDF, JPG, BMP, GIF, JP2, JPEG, PBM, PCX, PGM, PNG, PPM, TGA, TIFF, WBMP.

6. Canva 

To zdecydowanie najlepsze narzędzie graficzne jakie przytrafiło się w sieci. Jest tu wszystko, czego można potrzebować, jeśli chodzi o tworzeni prostych grafik. Możemy wybierać spośród wielu formatów takich jak: wpis na Facebooka, Instagram, reklamy banerowe, prezentacje, infografiki, logotypy, oraz dokumenty do druku – zaproszenia, życiorys, raporty, arkusze, planery, wizytówki, broszury czy bilety. Oczywiście jest opcja samodzielnego ustawienia wymiarów w pikselach, calach, milimetrach lub centymetrach. Canva oferuje również tysiące dostępnych szablonów, które wystarczy jedynie dostosować do swoich potrzeb, na przykład poprzez załadowanie nieograniczonej liczby własnych grafik. Gotowe projekty możemy zapisać w formatach: PNG, JPG, PDF oraz PDF do druku z zaznaczonymi spadami. Program posiada również wersję płatną, ale zdecydowanie darmowe opcję wystarczą dla nawet najbardziej wymagających.

7. Type Form

Chcesz poznać opinię na temat swoich produktów? Nie wiesz, czy wprowadzić daną usługę do swojej oferty? A może po porostu chcesz wiedzieć co jest lepsze? Typeform Ci w tym pomoże. To narzędzie do tworzenia szybkich i atrakcyjnych wizualnie ankiet. Niewątpliwym atutem programu jest fakt, że utworzone formularze możemy rozpowszechniać nie tylko za pomocą unikatowego linku, ale umieszczać bezpośrednio na stronie internetowej. Oprócz zbierania opinii, możemy również przygotować prosty quiz. Specyfika działania Typeform to tworzenie „krok po kroku” co doskonale ułatwia cały proces. Aby jeszcze bardzie pokazać, że jest to banalnie proste, poniżej znajdziecie film instruktarzowy ukazujący jak w 3 minuty stworzyć w narzędziu ankietę.

8. Heatmap.me

Heatmap to narzędzie do tworzenia mapy cieplnej witryny internetowej. Daje odpowiedzi na takie pytania jak: gdzie najczęściej klikają użytkownicy Twojej strony, gdzie najlepiej umieścić reklamę, czy jaki istotny element najlepiej będzie przesunąć. Program badana kliknięcia, przewijania treści oraz miejsca, w których odwiedzający Twoją stronę najczęściej kończą wizytę.  Zaletą narzędzia jest opcja badania aktywnych elementów. Daje to możliwość sprawdzenia jakie pola z rozwijanych list wybierają użytkownicy lub gdzie przesuwają suwaki. Heatmap doskonale radzi sobie również z witrynami mobilnymi, responsywnymi oraz reklamami w różnych formatach, co zdecydowanie ułatwi analizę. Rozpoczęcie pracy z programem jest banalnie proste: dla użytkowników WordPressa wystarczy jedynie zainstalować wtyczkę:  „heatmap for WordPress”, natomiast dla innych serwisów instalacja przebiega poprzez wklejenie kodu HTML do motywu strony.

9. Ubersuggest

Anioł stróż każdego copywritera! Pomoże, doradzi, a i przeanalizuje co trzeba. Ubersuggest to sporych rozmiarów narzędzie do analizy i dopasowywania słów kluczowych. Jednak to nie wszystkie jego zalety. Dodatkowo program podpowie Ci jakie inne słowa kluczowe pasujące do Twojego zapytania, przedstawi wykres pokazujący częstotliwość wyszukiwania na podaną frazę w skali roku, podpowie tematy na pokrewne tematycznie artykuły, a także poda średni koszt kliknięcia (CPC). A to wszystko zupełnie za darmo! Strona Ubersuggest sama w sobie nie jest dostępna w polskiej wersji językowej, ale podczas wpisywania interesującego słowa, możesz zaznaczyć odpowiedni język, który Cię interesuje i w tym języku otrzymasz propozycję słów kluczowych.  

10. Jasnopis

Nie wiesz, czy Twój tekst jest zrozumiały i czytelny? Odpowiedź znajdziesz w Jasnopisie! Grupa naukowców z Uniwersytetu SWPS i PAN opracowała aplikację, która wskazuje, czy tekst jest zrozumiały dla adresata. Z początku jednie projekt naukowy stał się nieocenioną pomocą dla wielu twórców. Jasnopis analizuje formę językową tekstu i wylicza stopień jego trudności w skali od 1 do 7. „1” oznacza teksty najłatwiejsze, zrozumiałe dla polskiego czytelnika. „7” natomiast oznacza teksty najtrudniejsze: dla fachowców, specjalistów. Dodatkowo Jasnopis pokaże zdania, które są zbyt długie, a także podkreśli słowa, mogące okazać się za trudne.   Oczywiście jak każda, sztuczna inteligencja również i tu musimy wziąć poprawkę na ewentualne błędy, które się zdarzają i nie iść w stronę zbytniej nadinterpretacji wyników.

11. Language Tool

Kolejne narzędzie, bez którego świat copywriterów byłby zrozpaczony. Language Tool, to nic innego jak internetowy słownik ortograficzny i stylistyczny w jednym. Narzędzie po wcześniejszym zaimportowaniu tekstu podkreśla wszelkie błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne. Sugeruje skrócenie zbyt długich zdań lub wręcz przeciwnie usunięcie kropki, tam gdzie nie jest konieczna. Świetnym atutem programu jest możliwość zainstalowania wtyczki bezpośrednio do przeglądarki internetowej lub do edytorów tekstu takich jak Libre Office, czy MS Word (tylko w wersji płatnej).

12. Remove.bg

Jeśli kiedy kol wiek, tak jak ja bawiliście się w usuwanie tła ze zdjęcia w Gimpie, nie będziecie posiadać się ze szczęścia kiedy odkryjecie Remove.bg . Nie ma nic prostszego niż obsługa tego narzędzia. Ładujemy zdjęcie lub wpisujemy adres URL i gotowe. Program działa za nas i po paru sekundach oddaje nam gotową grafikę z transparentnym tłem. Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu nie jest to zaawansowana aplikacja, a jednie proste narzędzie online. Co za tym idzie nie poradzi sobie z bardziej skomplikowanymi obrazami. Twórcy rekomendują, aby zdjęcia były dobrze oświetlone, z wyraźnie odznaczającym się obiektem, który chcemy pozostawić oraz z jak najmniejszą ilością detali. Mimo ograniczeń w dalszym ciągu Remove to program warty polecenia.

13. Blog Ideas Generator

Trzecie, w tym zestawieniu narzędzie idealnie skrojone dla wszystkich twórców treści. Blokada twórcza to z pewnością chleb powszedni dla copywritera. Brak weny, czy pomysłów potrafi być frustrujący. Z pomocą jednak przychodzi Blog Ideas Generator, program, który podpowie Ci o czym warto napisać. Jak działa? Wpisujemy maksymalnie pięć, pokrewnych słów, które najlepiej będą charakteryzować interesujący nas temat, a system generuje pięć tematów na kolejne posty. Program dostępny jest w angielskiej wersji językowej.

14. Buffer

Zarządzanie przeróżnymi kontami w mediach społecznościowych potrafi być czasochłonne. Z tego też powodu wiele marketerów decyduje się na korzystanie z zewnętrznych usług wspomagających. Jednym z nich jest właśnie Buffer. Serwis obsługuje wszystkie, najpopularniejsze media takie jak: Facebook, Instagram, Twitter, LinedIn, czy Pinterest. Wystarczy podpiąć konta, którymi zarządzamy do platformy, aby rozpocząć dodawanie wpisów. Algorytmy aplikacji oferują podstawowe funkcje automatyzacji. Dodatkowymi zaletami narzędzia jest możliwość wyświetlania statystyk dotyczących polubieni lub śledzących użytkowników oraz możliwość pracy w zespole.

15. Splash That

Działasz w branży eventowej? A może po prostu Twoja firma organizuje dni otwarte? Koncerty, festyny, czy zbiórki charytatywne to z reguły wydarzenia jednorazowe, dlatego więc nie ma potrzeby tworzenia od nowa skomplikowanej strony internetowej. W tej sytuacji idealnie sprawdzi się Splash Taht, platforma oferująca gotowe szablony, pozwalające stworzyć prostą i atrakcyjną stronę internetową. Proces tworzenia witryny jest bardzo intuicyjny. Zaczynamy od wybrania rodzaju imprezy, następnie wpisujemy nazwę, adres, datę oraz godzinę wydarzenia. Po tym punkcie rozpoczynamy pracę w edytorze, gdzie możemy spersonalizować i dostosować swoją stronę. Zapisujemy i publikujemy.  I to tyle! Strona gotowa.